Budapest-Belgrád-Pireusz-Peking tengely és a görög válság
2015. augusztus 19. írta: portfiume

Budapest-Belgrád-Pireusz-Peking tengely és a görög válság

Kína a görög kikötőkből Budapesten át árasztaná el áruival Európát, miközben a görög tengerészet a válság áldozatává vált.

Kína a görög kikötőkből Budapesten át árasztaná el áruival Európát? A BBPP-tengely – amit most találtam ki -, mármint a Budapest-Belgrád-Pireusz-Peking tengely úgy tűnik, napjaink egyik legfontosabb kínai gigaprojektje lehet. Most a Görögországot hitelezők is rátettek egy lapáttal. A görög tengerészet simán elvérezhet.

piraeus-port.jpg

A görög kormány és az országot finanszírozó nemzetközi hitelezők augusztus elején újabb, 86 milliárd eurós mentőcsomagban állapodtak meg. Az intézkedések megkövetelnek egy új, ám nagyon fontos változást, ami a tengerészeti cégeket sújtja. A hajótérre vetnek ki adót, ami érzékenyen érinti a ma is hatalmas görög tengerészetet. Merthogy nagyjából 200.000 ember él Görögországban a tengerészetből.

A görög cégek jelezték, hogy simán átteszik székhelyüket másik országba. Az éppen ilyen jellegű ügyletekről, off-shore paradicsomáról híres Ciprus éppen közel van és még görögül is sokan tudnak. Persze utóbbi lényegtelen. A tengerészet nyelve úgyis az angol, és ha nem is emiatt, bizony, az üggyel Nagy-Britannia is nyerhet, ahová a piaci sejtések szerint szintén sok görög cég vándorolhat. A helyzet bonyolult, mert a hajózási vállalatot bárhol begyezhetik, a hajók legfeljebb görög helyett egy másik, „olcsóbb” lobogót húznak fel. Ez ismert, rutinszerű dolog. A tengeri hajózás minden szabályozás ellenére is egy erősen liberalizált tevékenység és minden bizonnyal az is marad még jó sokáig. Hogy a hajó osztályozó intézete mondjuk olasz, a tulajdonosa görög, a lobogója ciprusi, a legénysége indiai senkit sem fog érdekelni ezután sem. Kivéve persze a görög adófizetőket. Hogy az új adóból mennyit fog profitálni az államháztartás, azt nehéz volna megjósolni. Hosszú távon aligha fog.

afdp5cddkfjlxtgjnw0w.gif

Görögország eddig sokat nyert azzal, hogy számtalan cég működött görög lobogó alatt. Görög tulajdonosok működtetik a világ teljes tengeri kereskedelmi hajóállományának közel 20 %-át (!). A tengerészet a Shipping Herald szerint eddig a görög gazdaság 7,5%-át adta. A társadalmi változókról ne is beszéljünk, az említett közel 200.000 ember, aki közvetlenül ebből az iparágból nyerte megélhetését nem kevés. Főleg, ha családokban számolunk. Egy részükre biztosan nem lesz szükség idővel. Szó sincs katasztrófáról, ekkora iparágra újabb adót kitalálni teljesen érthető az országot hitelezők részéről. Rövidtávon ők biztosan nyernek vele. A görög tengerészet biztosan nem.

Viszont a görög hajózásban, közlekedésben, logisztikai szektorban egyre erősebb kínaiaknak itt is csurranhat-csöppenhet valami. A görög-kínai kereskedelem évek óta jól pörög. A görög hajóépítésbe, kikötők üzemeltetésébe, hajózásba, turizmusba, vasutakba Kína óriási pénzeket kezdett belepumpálni. Hogy a görög kikötők lennének a modern selyemút egyik fontos végpontjai, az egyelőre nem dőlt még el, de úgy tűnik, egyre több minden segíti, hogy így legyen. Tegyük hozzá, a hangzatos kínai beruházások egy része mindig mintha csak kommunikáció lenne. Az azért tény, hogy a görög állam és Zhang Dejiang miniszterelnök-helyettes által személyesen aláírt, 2010-es tervekből éppen a tengerészeti vonatkozású fejlesztések váltak valóra. A pireuszi kikötőt csúcsra járatták, sőt bővíteni kell, hogy fogadni tudja az egyre több kínai árut.

chinadailymail.jpg

Akkor Xi Jinping új „tengeri selyemút” építéséről szóló nyilatkozataira reflektálva Emmanuel Stantzos, a görög gazdasági miniszter ezt mondta: „Görögország lehet a kínai áruk kapuja a Mediteránneum és Európa piacai felé.”

És itt bizony Budapest sem mellékes. 2013 végén a Szijjártó Péter által vezetett magyar tárgyalódelegáció a kínai Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottsággal a Budapest-Belgrád vasútvonal fejlesztéséről tárgyalt. A 2,89 milliárd dolláros beruházás stratégiai célja az, hogy Magyarország is tranzit ország lehessen a Balkánra érkező hatalmas kínai árudömping hosszú útjában. Li Ko-csiang kínai, Ivica Dacic szerb és Orbán Viktor magyar kormányfő a Kelet-Közép-Európa–Kína csúcstalálkozón állapodtak meg a Budapest–Belgrád vasútvonal felújításáról. Idén nyáron a budapesti külgazdasági tárca bejelentette, hogy még 2015-ben elkezdődhet a felújítás, ami a 166 kilométeres magyar szakaszon 472 milliárd forintba fog kerülni. 

ki_tud_kiigazodni_es_hova_tartanak.jpg

Ugyan a görög politika komoly bizonytalansági faktort jelent, jelenleg mégis úgy tűnik, a vasút hamarosan nagy sebességgel fog dübörögni errefelé a kínai árukkal. A politikai bizonytalanságra elég annyi utalás, hogy év elején a Sziriza vezette görög kormány első intézkedései között kívánta leállítani a pireuszi kikötő privatizálását, ami veszélybe sodorta volna a vasúti projektet is. Dávid Ilona, a MÁV elnök-vezérigazgatója még két éve úgy nyilatkozott a Heti Válasznak: „Ha sikerülne Szerbiával közösen felújítani a Budapest–Belgrád vasútvonalat, akkor az áru felénk jönne, s Magyarország lehetne az elosztóbázis."  

A malmok lassan őrölnek Budapesten, Belgrádban, Görögországban, de még Kínában is. Egyelőre mégis úgy tűnik, a vasúti szerelvények viszont 160-nal fognak dübörögni Budapestre a görög (kínai?) Pireuszból. És egyre inkább úgy fest, oda sem görög lobogó alatt fognak már megérkezni a konténerek.

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://atenger.blog.hu/api/trackback/id/tr637712554

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Blogger Géza 2015.08.20. 00:37:55

Na, ez nem lenne rossz.

KEDZDJETEK EL FÉLNI ! 2015.08.20. 01:36:45

Amikor legutóbb a kínai miniszterelnök Európában járt, 3 helyre látogatott el: Londonba, Berlinbe, és Budapestre..

tobias2 2015.08.20. 04:28:18

És Belgrádba hogyan jutna el a kínai cucc Pireuszból? Macedónián keresztül? Hahaha! Görögország még a nevét sem ismeri el... Bulgárián keresztül? Na ne viccelődjünk, ha szabad kérnem!

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.20. 06:34:31

Ez egy jó hír, de nem hiszem, hogy meg fog valósulni, Túl sok érdek szól ellene.

maxval bircaman megbízott szerkesztő · http://bircahang.org 2015.08.20. 06:35:05

@tobias2:

A politikai vita nemigen befolyásolja a görög-macedón gazdasági kapcsolatokat.

lavór 2015.08.20. 08:17:27

Már el vagyunk árasztva kínai áruval...

FF 2015.08.20. 08:59:33

A koncepció életképesnek tűnik, bár én eddig Szaloniki nevét hallottam benne Pireusz helyett. Az logikusabbnak tűnik (kevesebb építés + vonatozás).

tobias2 2015.08.20. 09:20:51

Görögország egy döglött ló. Sokkal jobban járna Kína a romániai Constanța vagy a bulgáriai Várna kikötőjével. Bár a derék bolgárok agyatlan bürokráciáját és kiismerhetetlen korrupcióját látva mégis inkább csak Romániával.

Reszelő Aladár 2015.08.20. 09:50:40

A lényeg ebben a bizniszben Görögország. Egy önrendelkezését lényegében elvesztett, legatyásodott, mély válságban lévő országban kell befektetni. A válság elmúlik, a tulajdon megmarad. A Rothschildok óta tudjuk, hogy "ha vér folyik az utcán, akkor kell ott ingatlant venni".
Ha jól hallottam, német vállalatok most vesznek tucatnyi repteret Görögörszágban, a legújabb hitelcsomag fejében.
Ha pedig a görögök elköltöztetik a flottát, az egy újabb szög saját koporsóban. Aki pedig ezt kitalálta, az pontosan tisztában volt a döntés következményeivel. Persze a cél is ez volt: most lehet majd olcsón (ex)görög hajózási társaságokat és hajót venni.
A kövezkező az lesz majd, hogy görög szigeteket is lehet majd venni: abból úgyis van elég, Németország pedig bármikor szívesen terjeszkedne, mivel nyaranta németek milliói lepik el Dél-Európát, viszont ha német területre mennének, akkor még az adóbevételek is Németországot illetnék.
Az erős elkezdett erősödni, és továbbítani a gyengét.
Van még megállás?

Andy73 2015.08.20. 10:24:16

Ez már egy elég régi projekt, ami nekünk jó hír, remélhetően mi is profitálunk belőle. És az még jobb, hogy vasúton jön az áru, nem autópályán szennyezik a levegőt. A vasúti fejlesztéssel talán a személyvonatok is gyorsulni fognak majd.

tobias2 2015.08.20. 10:36:03

@Reszelő Aladár:
A görögök beszóltak a németeknek: "Ha nem adtok hitelt, nem fizetjük
vissza a hitelt abból a hitelből, amit nem adtok." Mire a németek: "Jól
van na, de az adósságotokat nem engedjük el, mert ha elengednénk, akkor
nem tudnánk további hiteleket adni nektek, amiket azokból a hitelekből
fizettek majd vissza, amiket később adni fogunk nektek a hiteleitek
visszafizetésére." Világos, nemdebár? (Dedebár!)

chrisred 2015.08.20. 11:12:42

@tobias2: A Fekete-tenger legalább akkora bizonytalansági tényező jelenleg.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2015.08.20. 16:28:07

@maxval bircaman megbízott szerkesztő: Eléggé korlátozza a vita a görög-macedón gazdasági kapcsolatokat...

@A megvalósult amerikai ólom: A budapesti ígéretekből mi valósult meg? Nem látom se a reptéri gyorsvasutat, se az európai elosztóközpont-szerepet...

@Reszelő Aladár: A németek tudtommal mégse veszik meg a reptereket, a görög hajótulajdonosoknak pedig nagy tapasztalata van a cégek Londonba, Alekszandriába és New York-ba költöztetésével ugyanúgy, mint a családjuk Pireuszból Észak-Athénba költöztetésével.

kvadrillio 2015.08.20. 18:03:32

MAGYAR ÁRÚK KELLENEK, NEM KÍNAIAK ! A KÍNAI CIPŐKTŐL KÍNAI MÉRTÉKŰRE NŐTT A GOM BÁS KÖRMÖK SZÁMA !!! :o)))))))

kvadrillio 2015.08.20. 18:06:01

A KÁNIKULA UTOLSÓ 40-FOKOS NAPJÁN, A MADARAK, A SZARKA, OLYAN HANGOT ADOTT KI, MINT AKI DÖGROVÁSON VAN ÉS AZ UTOLSÓKAT RÚGJA ! VALAMI BORZALMASAN HÖRGÉSES, KÉTSÉGBEESETTEN HALÁLKÖZELI, UTOLSÓ SZALMASZÁLBAN KAPASZKODÓ HANG VOLT EZ.....SOHA NEM FELEJTEM EL...

HOL VANNAK A VEREBEK ? HOL VANNAK A FECSKÉK ? HOVÁ TŰNTEK A MADARAK ?????
A KLÍMAVÁLTOZÁS FORRÓSÁGA MEGÖLI AZ ÉLŐLÉNYEKET !

a fidesz csak lopni tud 2015.08.20. 19:42:57

Fasza lesz. Az agyhalott birkagézabatyufélék asszisztálásával szijÁrtó petike elintézi, hogy a magyarokra mint Európa gagyit és szemetet beszállítóira gondoljanak.
Akinek még volt valami nyugat felé eladható terméke az is lehúzhatja a rolót, a kutya nem fogja neki elhinni, hogy nem kínai szemetet csomagol és visz tovább.
Éljen vityka, a genetikai selejt miniszterelnök.
süti beállítások módosítása